|
NATURALNA REKLAMA
Cel zajęć: zapoznanie uczniów z technikami komunikacji stosowanymi
w kampaniach reklamowych poprzez przygotowanie kampanii
promocyjnej Natury 2000 a także wyrobienie krytycznego spojrzenia
uczniów na reklamy.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- wyjaśnia w jaki sposób oddziaływuje reklama,
- rozwija umiejętność obiektywnej (w tym także krytycznej) oceny przekazu reklamowego,
- opisuje różnice pomiędzy promocją marki a promocją produktu
- omawia różne typy reklam (prasowa, internetowa, zewnętrzna, telewizyjna, radiowa, reklama mobilna),
- rozpoznaje podstawowe techniki stosowane w reklamie,
- analizuje reklamę pod kątem rozpoznania adresata przekazu medialnego, celów reklamy i zauważenia różnicy pomiędzy przekazywaniem obiektywnych faktów a kreowaniem wizerunku,
- wie, że reklamy dotyczyć mogą nie tylko produktów i usług ale również niekomercyjnych kampanii społecznych,
- wykorzystuje wiedzę o przyrodzie i sieci Natura 2000 dla zaprojektowania kampanii promocyjnej,
- rozwija kreatywność w stosowaniu metod promocyjnych.
Środki: Pomoce dydaktyczne: ok. 6-8 różnych czasopism (mogą być numery archiwalne, każde czasopismo powinno mieć wyraźną grupę odbiorców np. czasopismo dla młodzieży, czasopismo, którego głównymi odbiorcami są mężczyźni np. komputerowe czy motoryzacyjne, czasopismo budowlano-wnętrzarskie, publicystyczne np. tygodnik opinii, czasopisma tzw. kobiece, czasopisma poradnikowe, np. kulinarne, czasopismo muzyczne, podróżnicze, „plotkarskie”) a także papier formatu A4, mazaki, kredki, zestaw ok. 6-8 produktów intensywnie reklamowanych w ostatnim czasie.
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne.
Miejsce zajęć: sala lekcyjna.
Grupa wiekowa: gimnazjum
Przygotowanie do zajęć
Poproś uczniów o zapoznanie się z formami reklamy prasowej i przyniesienie na zajęcia przykładów reklam. Poproś uczniów, aby przynieśli reklamy najbardziej ich przekonywujące, na przykład najładniejsze, najciekawsze, szokujące lub niosące najwięcej konkretnej informacji. Zwróć uwagę na różnorodne formy reklamy – zarówno te rozpoznawane bezpośrednio przez uczniów jak i formy dodatkowe takie jak np. trudniej rozpoznawalne artykuły sponsorowane czy też różnego rodzaju dodatki do pism (możesz poprosić chętnych uczniów by dowiedzieli się co to jest kampania pozycyjna, kampania typu run of paper, artykuł sponsorski, wklejka, wszywka, reklama trójwymiarowa, papierowa obręcz, sztywna strona, rozkładówka z dodatkowym skrzydełkiem, reklama na rozkładanej okładce ukrytej pod dwoma skrzydełkami strony tytułowej i żeby przynieśli przykłady takich reklam). Poproś, by postarali się znaleźć reklamy odwołujące się do walorów przyrodniczych.
Przebieg zajęć:
Zapisz na tablicy myśl Marka Twaina „Wiele rzeczy małych stało się
wielkimi, tylko dzięki odpowiedniej reklamie”. Zapytaj uczniów czy
zgadzają się z tym twierdzeniem, poproś o podanie przykładów takich
rzeczy. Po krótkiej dyskusji poproś uczniów, aby rozejrzeli się wokół
siebie i poszukali w swoim otoczeniu (a także na sobie czy w swoim
plecaku) różnego rodzaju reklam (np. widoczne logo producenta na
odzieży czy butach, smycz do telefonu, firmowy notes, długopisy,
kalendarz ścienny itp.). Zapytaj z jakimi reklamami zetknęli się w dniu
dzisiejszym, w domu, w drodze do szkoły (reklamy w radiu, Internecie,
bilbordy reklamowe, ulotki, reklama w prasie, naklejki na przystankach,
neony, wystawy sklepowe z reklamami, citylighty, plakaty, reklamowe
sms-y). Porozmawiajcie chwilę o roli reklamy we współczesnym świecie,
o jej funkcjach oraz o wpływie na zachowanie ludzi.
Następnie poproś uczniów o zaprezentowanie przyniesionych
reklam prasowych. Wybierz kilka z nich do dokładniejszej analizy.
Zwróć uwagę na te, które odwołują się do przyrody (poprzez hasła,
użyte motywy graficzne, odniesienia). Wybierz reklamy, które promują
produkt i jednocześnie logo.
Zapytaj uczniów, jakie wrażenia wywołują na nich reklamy. Poproś,
aby wyrazili je w formie krótkich zdań, opinii (np. batonik smakowicie
wygląda, auto jest szybkie, wycieczka jest interesująca). Przedyskutuj
z uczniami do kogo kierowana jest dana reklama? Jakimi metodami
reklama stara się przekonać odbiorcę? Zapytaj czy istnieje różnica
pomiędzy przedstawianiem obiektywnych faktów, a przekazywaniem
odczuć i emocji oraz kreowanym przy ich użyciu wizerunkiem?
Poproś uczniów, aby rozpoznali na podstawie analizowanych reklam
jakich produktów i jakich marek one dotyczą? Zwróć uwagę na różnicę
pomiędzy produktem, marką a właścicielem marki (który często nie
jest tożsamy z marką). W tym celu podziel uczniów na 4-5 osobowe
grupy i rozdaj im wybrane reklamowane w ostatnim czasie produkty
(zwracając szczególną uwagę na produkty najbardziej popularne
i rozpoznawalne – np. słodycze, napoje, gadżety). Zaproponuj, aby
uczniowie zanalizowali produkt i jego reklamę, czyli rozróżnili produkt,
markę, producenta, zastanowili się to jest głównym odbiorcą
produktu kobiety, mężczyźni, dzieci, w jakim wieku, jakiego zawodu
itp. do kogo skierowana jest kampanie reklamowa. Poproś przedstawicieli
grup o krótkie zaprezentowanie wniosków.
Pokaż uczniom logo Natura 2000. Spytaj ich z czym się to logo kojarzy?
Zwróć uwagę, że reklama może dotyczyć nie tylko produktów
i usług, ale również idei. Poproś uczniów, aby przypomnieli sobie jakąś
reklamę niedotyczącą kwestii komercyjnych, reklamę społeczną (np.
kampanii bezpieczeństwa na drodze, pomocy zwierzętom, sprzątania
świata, pomocy ubogim). Jeśli uczniowie nie znają takiej kampanii
zaprezentuj im przykłady.
Zaproponuj uczniom przygotowanie kampanii dotyczącej wybranego
obszaru Natura 2000 lub sieci jako całości. Zwróć uwagę na różnicę
pomiędzy „produktem” (w tym wypadku obszarem o konkretnej
nazwie), marką Natura 2000 oraz jej właścicielem (Unia Europejska
– rozumiana nie tylko jako instytucja, ale również społeczność, której
jesteśmy uczestnikami).
Następnie podziel uczniów na 4-5 osobowe zespoły. Rozdaj lub
rozlosuj wśród grup czasopisma, każda grupa otrzymuje magazyn
skierowany do innej wyraźnie sprecyzowanej grupy odbiorców np.
czasopismo dla młodzieży, publicystyczne (np. tygodnik opinii),
czasopismo, którego głównymi odbiorcami są mężczyźni (np. komputerowe
czy motoryzacyjne), czasopismo budowlano-wnętrzarskie,
czasopisma tzw. kobiece, czasopisma poradnikowe (np. kulinarne),
czasopismo muzyczne, podróżnicze, „plotkarskie”. Do każdego czasopisma
należy włożyć bądź wkleić czystą kartkę, na której uczniowie
będą projektowali reklamę. Możesz także pozostawić dowolność
uczniom, aby sami umiejscowili swoją reklamę w wylosowanej gazecie,
np. reklama pod okładką, na skrzydełku okładki, albo reklama
składająca się z dwóch części zamieszczonych na kolejnych stronach,
jednak uczniowie nie mogą zagospodarować łącznie więcej niż
jedną stronę A4. Jeśli zdecydujesz, że uczniowie mają przygotować
reklamę wybranych obszarów sieci musisz przygotować wcześniej
podstawowe informacje nt. tych obszarów (np. wydrukować Standardowe
Formularze Danych dla tych obszarów), jeśli młodzież
będzie promowała sieć Natura 2000 jako całość, nie potrzebne są
dodatkowe materiały.
Zwróć uwagę, aby zespoły mając na uwadze różne analizowane wcześniej formy reklamy prasowej, wybrały najbardziej przekonywujący sposób reklamy oraz by dostosowały reklamę do konkretnej grupy odbiorców. Jeśli uczniowie będą reklamować konkretne obszary wyjaśnij im, że reklama powinna się wyróżniać oraz odnosić się do charakterystycznej cechy danego obszaru. Zwróć uwagę, że reklamy powinny być syntetyczne (nie prezentować zbyt wielkiej ilości informacji) i oryginalne w formie, wykorzystywać logo Natury
2000 oraz zapadające w pamięć hasło. Na wykonanie prac przeznacz ok. 30 minut.
Gdy reklamy są już gotowe zorganizujcie wystawkę prac (zespoły mogą także przekazywać sobie nawzajem swoje prace) tak, aby wszyscy uczniowie mogli się z nimi zapoznać. Ważne, by autorzy nie omawiali swoich prac – reklama powinna mówić sama za siebie. Następnie omówcie przygotowane reklamy. Wspólnie zastanówcie się jakie wrażenia wywołują. Przedyskutujcie na ile przekaz oraz zastosowane formy promocji dostosowane są do odbiorcy oraz jego potrzeb i oczekiwań? Czy przekaz jest wyrazisty i czytelny? Jakie konkretne informacje przekazane są za pomocą reklamy? Czy właściwie
wybrano cechę charakterystyczną obszaru? Na zakończenie możesz w formie głosowania wybrać najbardziej pomysłową reklamę i nagrodzić jej autorów.
Pobierz:
- wszystkie scenariusze

Scenariusz pochodzi z książki "U źródeł Natury. Natura 2000 i inne formy ochrony przyrody. Materiały dla nauczycieli", wyd. ODE Źródła, Łódź 2009, ISBN: 978-83-928246-3-3
Scenariusz jest dostępny na licencji Creative Commons "Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 2.5 Polska" . Można go rozpowszechniać w celach niekomercyjnych pod warunkiem podania ich źródła i autorstwa.
Scenariusze
To leży w mojej naturze – O. Bogusiak
Historia ochrony przyrody – G. Świderek
O formach ochrony przyrody w Polsce – G. Świderek, współpraca M. Szyrmer, K. Smolnicki
Różne Strony Ochrony – M. Szyrmer, K. Smolnicki, współpraca G. Świderek
Nasza Mapa Natury – M. Szyrmer, K. Smolnicki, współpraca G. Świderek
Wszystko, czego nie wiecie o Naturze 2000 – M. Szyrmer, K. Smolnicki, współpraca G. Świderek
Drogi do porozumienia – M. Szyrmer, K. Smolnicki, współpraca G. Świderek
Naturalna reklama – M. Szyrmer, K. Smolnicki, współpraca G. Świderek
Głowa do góry, czyli ptakiem do Europy – M. Szyrmer, K. Smolnicki, współpraca G. Świderek
O ekologach, Naturze 2000 i Rospudzie – G. Świderek
Rybi szkielet i zagrożenia Bałtyku – G. Świderek
Turystyka masowa czy zrównoważona? – G. Świderek
|
|
|
 |
|
|
U źródeł Natury |
Witamy na archiwalnej (2009) stronie projektu
„U źródeł Natury”, którego głównym celem było zapoznanie uczniów i nauczycieli z problematyką programu NATURA 2000 oraz pozostałymi formami ochrony środowiska.
|
|

Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”
ul. Zielona 27, 90-602 Łódź
tel. 42 632 81 18, kom. 507 575 535
e-mail: office@zrodla.org
www.zrodla.org
|
Sponsorzy programu:
 Projekt dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
|
Wsparcie udzielone przez Islandię, Liechtenstein
i Norwegię poprzez dofinansowanie
ze środków Mechanizmu Finansowego
Europejskiego Obszaru Gospodarczego
oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
a także ze środków budżetu
Rzeczpospolitej Polskiej w ramach
Funduszu dla Organizacji Pozarządowych.
|
Partnerzy programu:


|
Bezpłatny program do rozliczenia podatku za rok 2022
jest już dostępny do pobrania ze strony
opp.zrodla.org
Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
|
|
|
|
|